World War 2 Heritage-projektet har fokus på insamling, dokumentation
och förmedling av krigsminnen och
krigshistoria som har med andra världskriget att göra. De samlar in intervjuer med tidsvittnen och
registerar krigsminnen. De förmedlar
detta genom att bland annat ta fram informationshäften till turister. De tar
fram undervisningsmaterial att använda pedagogiskt i skolor. Webbsidor blir
också en viktig informationskanal. Projektet utvecklar mobila appar och
audioguider.
Programmet:
27
feb: Park Toorenvliedt i Middelburg og «Memorial site Vlissingen»
Besøk på Park Toorenvliedt i Middelburg.
Vi fick presenterat om att det fanns elva bunkrar och hus i parkområdet. Det
var tyska armén som 1942 hade där sitt
huvudkontor för «Atlantikwall Walcheren- Førsvarslinjen Vlissingen». Efter
kriget blev området ordnat till en park. Bunkrarna hade varit gömda bakom träd
och sand.
Från 1950 talet så är blev kommunen Middelburg ägare
till parken. Kommunen har satsat på ombyggnation och man vill att området ska
bli barnvänligt och en plats där man kan lära sig pedagogiskt om livet under andra världskriget
och om krigets historia och om bunkers mm. De återställer en av bunkrarna som
den en gång var till att bli en kommunkationsbunker. De andra bunkrarna kommer
att berätta andra historier. De har satt upp skyltar med historiska bilder,
skisser över bunkers och informationstext. I
närområdet finns det över 100 bevarade bunkers.
Vi besökte Vlissingen, vi var
och såg «Memorial site Vlissingen» Walscherenön. Vi var i en bunkers Oranjedijk
nära en vindmølle. På den platsen hade det varit ett kommandoangrepp och hårda
strider 1944. Vid kustlinjen var det många kustbatterier och infanterier.
Platsen hade en strategisk position i området eftersom den låg nära kanalen och
hamnen i Antwerpen.
Vi besøkte en memorial site där det fanns en staty
med skotsk soldat. Statyn visar på att de skotska trupperna inlandsteg området.
De statyen skall flyttas till området med bunkern och vindmøllan før att bli
ett memorialområde. På området kommer man att lyfta fram medborgarna, befriarna
och ockupanten.
28
feb;
Reste vi till Belgien, Oostende. Vi var till Ravensijde, som är ett «Atlantic
wall museumsområde» med 60 bunkers, observationsposter och artellerier. I området finns det enda bevarade kustartelleri
från första världskriget. Detta område rustades upp till originalskick och man
har inrett med møbler och gjenstander.
Atlantic wall var en försvarslinje som går ända från
norra Norge längs hela kusten ner till spanska gränsen. Försvarslinjen skulle
hindra invasion längs kustlinjen. Många tusen bunkers och hinder blev byggda
tiden 1942-1945. Vi var också och besökte ett museum "Polderhuis Westkapell".
1
mars:
Besök på Anne Franks museum, Amsterdam. Anne Frank f. 12 juni 1929 var en
judisk jente som bodde i huset tillsammans med sin familj. Åren 1942-1944 så
gömde sig familjen i huset undan
tyskarna. I gömstället skrev Anne Frank dagbok. 1944 var det någon som angav
familjen så de blev tagna till koncentrationlägret i Bergen-Belsen. Hon skrev i sin dagbok den 11 april 1944 “One day this
terrible war will be over. The time will come when we´ll be people again and
not just Jews”/ En dag kommer detta fruktansvärda krig att
vara över. Det kommer en tid
när vi blir
människor igen och
inte bara judar "
Anne Franks museum är ett unikt museum för de
moderna museet är byggd runt om det huset som Anne Franks familj bodde i. Du
går som en løype runt huset där får du se originalgjenstander, dagböcker och
brev,fotografier,digitala fortellingar med tidsvittnen och originalfilmer. På
textskyltar och vid filmvisning kunde du välja mellan olika språk.
World
war II prosjektet hade liknande aktiviteter och mål som "Krigsminner i Nord-Salten". Genom
studieturen har vi sett att i vårt projekt och vårt område har vi fantastiska
krigsminnen som vi kan lyfta fram och se i ett större perspektiv. Vi har genom denna
studietur sett hur man kan levandegöra krigsminnen genom att bygga upp
kulturminneløypa, utstillingar, skyltar med texter var på flera språk. Vi såg
hur man kunde använda audioguider och hur man kan göra mobila appar. Det var
också viktigt att man kunde arbeta interaktivt. Guiderna som visade dessa
kulturminnen kunde både vara ansatta vid museet och de kunde vara frivilliga
från vänföreningar.
Alle foto: Árran lulesamisk senter, Lis-Mari Hjortfors/Oddmund Andersen
Alle foto: Árran lulesamisk senter, Lis-Mari Hjortfors/Oddmund Andersen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar